Mekaniska Bromsar

Teknik


Bromsarna är nästan uteslutande mekaniska med vajrar på släpvagnar till personbilar. Det har dykt upp lite oljehydrauliska, men de är inte vanliga.  Det förekommer självjusterande mekaniska bromsar, men även det är ovanligt idag.  Bromsarna påverkar säkerheten och är du inte helt säker på hur man gör, låt en verkstad göra arbeten på bromsarna.


 


Mekaniska bromsar, kort beskrivning: (De allra äldsta kan ha annat utförande)


Påskjutsdelen är en enkel konstruktion, där en stång (den med kulkopplingen i ena ändan) knuffar på en hävarm,

som drar i en stång, som drar i bromsarnas expander via vajrar. Hur långt in stången går vid bromsning bestäms enbart av bromsarnas justering, dvs när bromsbackarna tar emot i bromstrummorna.  För att det skall gå lugnt finns en oljedämpare, som bromsar hastigheten på stången.


Bromsarna är av enkel typ med bromstrumma.  Sedan 1970-talet skall bromsarna vara försedda med anordning, som gör att man kan backa med släpet (utan att gå ut och fixa…) 


Backautomatiken fungerar så här:  Bromsbackarna är monterade så att de kan ge efter lite grand bakåt (men inte framåt).  Det innebär att påskjuten går i botten när man backar och det går fortfarande att backa. (visserligen med lite motstånd eftersom bromsbackarna släpar i bromstrumman )   Backautomatiken på moderna bromsar finns i två utföranden. 


1.    En liten fjäderbelastad nock, där en av bromsbackarna har sin ena ände. Nocken kan låta bromsbacken vika inåt en aning vid backning. (fabrikat AL-KO, BPW, HAHN mfl.)  Det är mycket viktigt att fjädern håller nocken i grundläget utan att det glappar, samt att den är välsmord och rör sig med lätthet.


2.    En av backarna har en glidskena, som låter backen kana med bakåt och samtidigt åker backen in en aning. (fabrikat KNOTT, GSM, GKN m.fl)   Smörj gärna lite grand mellan glidskenan och bromsbacken.


För att det skall fungera fullt ut måste även bromsbackarna kunna röra sig lite grand.  Smörj därför även expanderns glidytor och ändarna på bromsbackarna. Egentligen skulle man behöve smörja även ytan där bromsbackarna ligger an mot bromsskölden. Gör inte det eller gör det ytterst sparsamt, då det lätt hamnar på bromsbeläggen när bromsarna blir varma. 


Handbromsen kan dra längre i bromsstången än påskjuten och kan därför hålla vagnen bromsad även bakåt. Det blir ett litet ”krig” mellan att få en broms som tar tidigt (tajt justerat) och att det skall vara lätt att backa(blir lättare om påskjuten kan gå i botten tidigt, dvs. löst justerat). För att det skall fungera, krävs att backautomatiken fungerar bra och är väl smord. För att garantera att handbromsen fungerar även bakåt finns ett fjäderpaket eller en gasfjäder, som håller handbromsen åtdragen även om vagnen skulle rulla aning bakåt så att bakautomatiken vill släppa handbromsen..


 


Bromsarna justeras i följande ordning:


1. Lossa på stången/vajrarna, så att vajrarna är helt slacka.


2.  Justera bromsarna från baksidan av bromsskölden (gäller 99% av bromsarna)

( på vissa typer skall backautomatiken låsas tillfälligt vid justering).  Justera så tajt som möjligt, men hjulen skall rulla fritt  utan att bromsarna ligger på.


3. Sträck upp stången så att bromsarna tar så tidigt som möjligt utan att ligga på. 


Bromsarna skall ta tidigare än halvvägs på påskjutens slag när de är nyjusterade och måste justeras på nytt om reserven går under 25%.  Det kan hända att bromsarna inte går att få ta tidigare än halvvägs, men det beror oftast på att prylarna inte är i nyskick.  (slitna bromstrummor, snett slitna bromsbackar mm) Kolla att vagnen kan backa, annars släpp lite på stången. 


Påskjutsdämparen har inget med var bromsarna tar att göra, inte heller om det går att backa eller inte. Det är bara en oljedämpare, som gör rörelsen lugnare. Dämparen har försetts med gastryck, som gör att påskjuten själv åker ut när man parkerat efter backning och gör att vagnen blir lite behagligare att köra med. De äldsta påskjutsdämparna har inget gastryck.


Ett råd: Byt vajrar (om de inte är i nyskick) när du byter bromsbackar. En vajer, som kärvar kan leda till att bromsarna ligger på med varmgång som följd och ”elda” upp de nya bromsbackarna.  Byt gärna båda vajrarna om en är dålig, de är oftast lika gamla och har suttit i samma miljö.


Ett annat råd, använd helst original bromsbackar och byt alltid bromsbackar på båda sidor samtidigt.  (risk för oljämn bromsverkan)  Smörj med kopparpasta eller annat fett, men smörj sparsamt, så inget fett kan hamna på bromsbackarna, även om det blir varmt.  Bromsarna blir ganska varma även vid normal körning.


 


Hjullager:  Använd hjullager av något välkänt fabrikat.   


 


 



AKTUELLT JUST NU

------------------------------

10% rabatt på alla dragkrokar och elsatser från Monoflex / Westfalia

------------------------------


Gör service på båtkärran nu, så slipper du kön till våren

Wida bil AB -  specialisten på dragkrokar och släpvagnar till personbilar.

Öppet: Må-To 8.00 - 16.30,  Fr 8.00 - 16.00, Lunch 12.00 - 12.30, Lö-Sö Stängt    Telefon: 031 - 575015, Fax: 031 - 575026

www.widabil.se                info@widabil.se